Sunday, January 07, 2007

Trettondagsaftonbal

Andrew, Johan, Maria, Johan och Camilla på Trettondagsaftonbalan 2007
I fredags kväll gick vi till en Trettondagsaftonbal på GöteborgsOperan. Det började med en konsert som Maria (i mitt i bilden) och Johan (mellan tjejerna) lyssnade på. Andra killen heter också Johan. Han, jag och Camilla kom bara för att dansa. Första var en halvtimme weinervals. Jag kan inte dansa den så vi dansade tango istället. Efteråt kom ett storband. De spelade nästan 3 timmer, fast med ju flera pauser. Jag försökte att dansa foxtrot men det har varit så länge och jag kunde inte. Vi dansade en blandning av tango, swing ('jitterbug' kallades den i USA - den svenska jitterbuggen kallar vi 'lindy hop') och salsa.

Kl 24.00 serverades korv och öl medan dansen fortsättade. Kvällen slutaded kl 1 och den sista dansen var med Maria. Vi dansar så dramatiskt ihop. Johan (andra till vänster, efter jag) grattade oss eftersom vi ser ut jättefina.

De behövde "Klädsel Mörk kostym." Jag hade ingen kostym, bara arbets- och danskläder. Ingen för operan. Jag gick runt till flera secondhandaffärer och hittade en frack på Myrorna, visade i bilden. På annan butik hittade jag slipsen. Jag har en traditionel "wild west" väst från Western Warehouse i Santa Fe som passar bra med frackan och mina dansbyxor. Sara och jag säger "swing heil" byxor eftersom de kommer från en affär som säljer skjortar med text från swingdansare under och mot Nazitiden.

Allihop ser det ut fint. Vi tre tog en promenade till Operan och jag klädde mig i min svarta läderjacka. Jag gillade kläderna! Kanske skulle jag klä mig i högtidskläder mer ofta. Sverige är landet att göra det. De har många mer gånger att klä sig fin.

Translation follows:
Last Friday evening we went to a Three Kings Day Ball [Or Epiphany Ball - I think I use Three Kings Day because of growing up in Miami where the Catholics made a big deal about it] at Gothenburg's Opera House. It began with a concert which Maria (in the middle of the picture) and Johan (between the women) heard. The other guy is also named Johan. He, I and Camilla came only for the dance. First was 30 minutes of Viennese waltz. I can't dance it so we danced tango instead. Afterwards was a big band. They played for nearly 3 hours, although with a few breaks. I tried to dance foxtrot but it's been too long and I couldn't. We danced a mixture of tango, swing (jitterbug, although here "jitterbug" means lindy hop) and salsa.

At midnight they served hotdogs and beer and while the dance continued. The evening ended at 1 and Maria and I danced the last dance. We dance so dramatically together. Johan (second from the left, after me) congratulated us since it looked so good.

They required "Dark dress suit." I didn't have a suit, only work and dance clother. Nothing for the opera. I went around to several 2nd-hand stores and found a dress jacket at Myrorna, shown in the picture. At another shop I found the tie. Jag have a traditional "wild west" vest from Western Warehouse in Santa Fe which matches the coat and my dance pants. Sara and I say "swing heil" pants because they come from a company which sells shirts with text from swing dancers in and in opposition to the Nazi times.

All together they look good. We three took a walk to the opera house and I wore my dark leather jacket. I really liked the clothes! Perhaps I should wear formal clothers more often. Sweden is the country for that. They have many more times to dress up.

No comments: